خلاصه طرح پژوهش الگوی رتبه‌بندی گروه‌های علوم  پایه دانشگاه‌های دولتی

 | تاریخ ارسال: 1400/2/23 | 
الگوی رتبه‌بندی گروههای علوم  پایه دانشگاه‌های دولتی ایران
کارفرما: دانشگاه دامغان
مجری: دکتر فرهاد بلاش 

اولویت­ بندی انجام شده، راهنمایی برای سیاستگذاران و مسئولان دانشگاهی کشور به­منظور تمرکز بیشتر بر فرایندهای مهم­تر جهت تحقق اهداف کلان نظام توسعه علمی کشور می­تواند باشد. پاسخ به سوالات تحقیق سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از:الگو مناسب رتبه‌بندی تفکیک­شده گروه­های علوم پایه (شیمی، فیزیک، آمار، زیست، زمین­شناسی و ریاضی) دانشگاه‌های دولتی دارای چه ابعاد و ویژگی هایی است؟ عموما الگوهای فرایندی سنجش عملکرد نظام توسعه علمی بر مبنای مدل ای پی کیو سی طراحی شده­اند و سپس شاخص‌های مناسب در آن جایگذاری و در نهایت فرایند­ها به اهداف متصل شدند. ویژگی­های این الگوها بدین صورت است که متشکل از اهداف، فرایندها و شاخص‌ها هستند و از یک نظام سلسله مراتبی پیروی می­کنند. به این صورت که فرایندهای سیستم سنجش عملکرد نظام آموزش، پژوهش و فناوری طراحی شده دارای دو سطح یا دو لایه است. لایه اول همان فرایندهای اصلی و پشتیبان هستند. لایه دوم زیر فرایندهای آن‌ها را شامل می­شوند. همچنین لایه اول اهداف سیستم سنجش عملکرد از نظام علم، فناوری و نوآوری از استاد ملی (سند چشم انداز بیست ساله، برنامه های پنج ساله توسعه...) استخراج شدند. ذکر این نکته لازم است که برای سنجش عملکرد نظام آموزش، پژوهش و فناوری ارتباط دادن شاخص‌ها به فرایندها کافی است اما برای بررسی اثر بخشی عملکرد می­بایست ارتباط این فرایندها و شاخص‌ها با اهداف نیز مد نظر قرار گیرند. به­عبارتی اگر اهداف را نیز به­صورت سلسله مراتبی در سیستم بگنجانیم، الگوی طراحی شده از مدل سنجش عملکرد به الگوی مدیریت عملکرد تبدیل می­گردد و به­صورت جامع عملکرد نظام را نمایش می­دهد. در واقع، پیوند فرایندهای سیستم سنجش عملکرد نظام علم، فناوری و نوآوری به هر یکی از سیستم­های پنج­گانه مرتبط با خود در الگوی سیستم های مانا مشخص شده است و سازمآن‌های درون هر یک از سیستم­های پنج گانه نیز معین شده­اند. همچنین الگویی دارای ماژولاریتی است به این معنا که برای هر یک از این سیستم­های پنج گانه نیز می­توانند دوباره سیستم در نظر گرفت. از دیگر سو، سطح تحلیل برای هر یک از شاخص‌های سیستم سنجش عملکرد نظام علم، فناوری و نوآوری مشخص شده است. سطح تحلیل برای برخی شاخص‌ها ملی و برای برخی دیگر در سطح رشته و برای برخی در سطح سازمانی است. مشخص بودن اولویت اهداف و به تبع آن اولویت فرایندها: اولویت اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری بر اساس نظر خبرگان پرسیده و تعیین می­شود. از آنجا که هر هدف با فرایندهایی مرتبط است، بدین ترتیب اولویت فرایندهای نظام علم، فناوری و نوآوری نیز روشن می گردد.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2207 بار   |   دفعات چاپ: 236 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر